Bij Ole & Cato hebben wij een duidelijke visie. Uitgangspunt hierbij is dat elk kind de ruimte heeft zich te ontwikkelen op zijn of haar manier en op eigen tempo. Naast de vier pedagogische basisdoelen van pedagoge Marianne Riksen-Walraven, die het fundament vormen van de kinderopvangpedagogiek, kiezen wij als Ole & Cato er voor om bepaalde aspecten uit de visies van pedagogen Thomas Gordon, Célestin Freinet en Emmi Pikler toe te passen.
“Een kind heeft een natuurlijke leergierigheid en enthousiasme. Het is aan de volwassenen het kind de kans te geven alles waar hij belangstelling voor heeft te onderzoeken.”
Uitgangspunten van zijn visie zijn:
We brengen bovenstaande principes van de Gordon methode in de praktijk door:
Elk kind als individu te benaderen door aandachtig te kijken en actief te luisteren.
Het kind te laten merken dat hij wordt gehoord en gezien.
Het kind aan te moedigen om te laten merken en verwoorden wat het beleeft en voelt.
Het kind op een zo’n positief mogelijk manier te benaderen.
Uitgangspunten van zijn visie zijn:
We brengen bovenstaande principes van de Freinet methode in de praktijk door:
Te werken met kleine verticale groepen, waarin iedereen tot zijn recht komt.
Aandacht te besteden aan gelijkwaardige relaties van kinderen binnen Ole & Cato.
Aandacht te besteden aan diversiteit en verschillende levensvormen en culturen.
Nauw aan te sluiten bij de interesses en belevingswereld van het kind.
Natuurbeleving een centrale plek te geven binnen onze visie.
De zelfredzaamheid - en daarmee het zelfvertrouwen en eigen kunnen van het kind - te stimuleren.
“Niemand doet graag dingen waarbij hij niet persoonlijk betrokken is en waarvan hem de betekenis ontgaat.”
“Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis dan een kind dat een kant en klare oplossing krijgt aangeboden.”
Uitgangspunten van haar visie zijn:
We brengen bovenstaande principes van de Pikler methode in de praktijk door:
Kinderen voor te bereiden op wat komen gaat. Dit doen we onder andere door het werken met dagritmekaarten en dagelijks terugkerende liedjes en gebaren bij bepaalde activiteiten. Op deze manier bieden we voorspelling en structuur.
Kinderen mee te laten denken. Gedurende de dag is er genoeg ruimte voor inbreng vanuit het kind. We geven een kind bijvoorbeeld op jonge leeftijd al de keus uit belegsoorten of bij welke activiteit aan te sluiten.
Kinderen mee te laten doen. Jonge kinderen imiteren graag en leren door imitatiespel. Zo geven we kinderen bijvoorbeeld de mogelijkheid mee te helpen met het dekken van de tafel, het vouwen van de was, het voeren van de dieren en de planten water geven.
Zoveel mogelijk met duurzame materialen te werken in een natuurlijk kleurenpalet. Hiermee willen we overprikkeling tegen gaan en creativiteit stimuleren.
Bij vrijwel alle weeromstandigheden buiten te spelen, waar kinderen ontdekkend kunnen leren. Bij extreme weersomstandigheden spelen we in onze binnen-buiten-ruimte.
Heb je een vraag of behoefte aan meer informatie?
Neem dan contact met ons op.
Realisatie: Webdesign Alblasserwaard